In iéder logo van de Ron Gastrobar-restaurants komt een eitje terug. Maar niet alleen in de logo’s; ook in gerechten wordt dit ingrediënt veel gebruikt of vormgegeven. Het herhaaldelijk terugkomen van het ei is natuurlijk niet zomaar en daar zitten verschillende mooie redenen achter. Ron neemt je mee langs het ontstaan van het betekenisvolle ei van de Ron Gastrobar restaurants. Lees je mee?
Het ontstaan start bij de eerste baan waar Ron een chef was; Aujourd’hui. “Dat waren nog tijden dat de amuse een soort restverwerking was van wat een restaurant over had die dag. Dus als je wat zalm over had, dan maakte je mousse van zalm op een toastje.”
“Op een gegeven moment ging ik mee met een zakenreisje naar Parijs, waar ik heb gegeten bij Allan Pazaat. Dat was mijn eerste drie sterren ervaring. Bij dat restaurant kreeg ik een amuse met een gepocheerd eitje, wat zó lekker was!”
Nadat Ron overdonderd was van een eigenlijk simpel, maar toch enorm lekker gerecht wist Ron dat hij een nieuwe hoek moest inslaan. “Na de reis kwam ik terug bij Aujourd’hui en zei ik tegen de eigenaar; ik ga een vaste amuse maken! Wat toen der tijd dus niet gebruikelijk was, maar ik mocht het wel doen gelukkig. En het viel erg goed in de smaak! Na een tijdje vroegen vaste gasten zelfs naar de amuse met het gepocheerde eitje en werd Aujourd’hui het restaurant van ‘dat eitje’ genoemd.”
“Het eitje is voor mij een bewijs dat je moet vasthouden bij wat je graag wil en niet moet zwichten voor wat gebruikelijk is of wat de rest doet.”
Daarnaast heeft het ei nog een belangrijke betekenis volgens Ron; “Het is het ontstaan van iets nieuws. Als je niks in huis hebt, maar nog wel een paar eieren, kun je áltijd iets fantastisch maken! Als mijn zoon bijvoorbeeld een gebakken spiegeleitje krijgt, dan is die al helemaal in de wolken! Daarnaast kun je zoveel verschillende soorten gerechten maken met een ei. Het is een prachtig ingrediënt.”
“Het eitje is altijd gebleven…” Eindigt Ron het verhaal achter het ontstaan van het Ron Gastrobar-eitje.